Assalamu'alaikum. Ini merupakan tugasan individu saya pada semester pertama untuk subjek Falsafah Pendidikan Islam. Masa ini baru lagi belajar. Jadi main redah sahajalah apa yang saya nak taipkan. Alhamdulillah lulus dengan jayanya... Moga bermanfaat
Soalan : Falsafah pendidikan bagi satu sistem pendidikan harus dibina berdasarkan pertimbangan terhadap aspek metafizik, epistemologi dan aksologi. Jika anda dipertanggungjawabkan untuk menggubal suatu falsafah pendidikan, huraikan dengan terperinci bagaimana anda mempertimbangkan ketiga-tiga aspek tersebut untuk mendapatkan suatu falsafah pendidikan yang unggul. Kemudian dengan memberikan contoh yang jelas terangkan bagaimana falsafah pendidikan ini dapat digunakan bagi mengajar satu mata pelajaran. Untuk memantapkan huraian, anda boleh menjalankan kaji selidik di sekolah-sekolah.
Soalan : Falsafah pendidikan bagi satu sistem pendidikan harus dibina berdasarkan pertimbangan terhadap aspek metafizik, epistemologi dan aksologi. Jika anda dipertanggungjawabkan untuk menggubal suatu falsafah pendidikan, huraikan dengan terperinci bagaimana anda mempertimbangkan ketiga-tiga aspek tersebut untuk mendapatkan suatu falsafah pendidikan yang unggul. Kemudian dengan memberikan contoh yang jelas terangkan bagaimana falsafah pendidikan ini dapat digunakan bagi mengajar satu mata pelajaran. Untuk memantapkan huraian, anda boleh menjalankan kaji selidik di sekolah-sekolah.
PERKEMBANGAN
SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA
Sebelum Merdeka
Sistem Pondok dan Pendidikan Vernakular
- Dasar pecah dan perintah merupakan bentuk sistem pendidikan pada masa ini.
- Tiada penyatuan antara penduduk bandar dengan luar bandar lebih-lebih lagi antara kaum.
- Sistem ini terus berkembang tanpa mengambil kira soal keperluan kpd pembangunan tanah air, pembentukan identiti kebangsaan, perpaduan rakyat dan kemanusiaan.
- Sistem ini mengekalkan tumpuan taat kepada negara masing-masing.
Laporan Cheeseman
Mr H.R Cheeseman, Timbalan
Pengarah Pendidikan pada tahun 1938 telah membuat satu laporan tentang
kurikulum sekolah Inggeris dan vernakular.
Cadangan beliau ialah:
1. Menambahkan sekolah
tukang dan memperbaiki kurikulum bagi sekolah-sekolah tersebut supaya sekolah
tersebut akan dijadikan Sekolah Teknik Rendah.
2. Kurikulum Bahasa
Inggeris hendaklah memasukkan mata pelajaran ‘amali’ seperti pertukangan bagi
lelaki dan sains rumah tangga bagi perempuan.
3. Masukkan mata
pelajaran Sains. Bahasa Inggeris sebagai matapelajaran wajib di semua sekolah vernakular.
4. Sekolah perdagangan
di pusat bandar besar yang lulus Peperiksaan School Certificate.
5. Melantik pengelola sekolah vokasional.
5. Melantik pengelola sekolah vokasional.
6. Pendidikan asas
dalam semua bahasa pengantar, diberi secara percuma.
Laporan
Barnes
Jawatankuasa mengenai
pendidikan Melayu yang dipengerusikan oleh En L.J.Barnes, Pengarah Bahagian Latihan Sosial University
Oxford pada tahun 1950 telah membuat penyelidikan yang bertujuan untuk memperbaiki
pendidikan bagi orang Melayu
Cadangan beliau ialah :
Cadangan beliau ialah :
- Melibatkan
rombakan sistem pendidikan.
- Menubuhkan
sekolah-sekolah dwibahasa dgn Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia sebagai
bahasa penghantar.
- Sekolah-sekolah
vernakular : Melayu, Cina dan Tamil ditukar secara beransur-ansur kepada
Sekolah kebangsaan
- Mengkaji
dan memperbaiki pendidikan bagi orang Melayu.
- Memperluaskan
peluang pendidikan bagi anak melayu.
Laporan
Fenn-Wu
Pengerusi
jawatankuasa pendidikan Cina Dr Fenn & Dr Wu bersama Setiausaha Kerja
Bersekutu kepada Lembaga Amanah bagi beberapa buah universiti di China dan Pertubuhan
Bangsa-bangsa Bersatu pada tahun 1951 telah membuat laporan yang bertujuan
untuk melayani kehendak masyarakat Cina yg menganggap laporan Barnes sebagai percubaan
menghapuskan bahasa dan budaya orang-orang Cina. Mereka telah mencadangkan
supaya memperakukan pengekalan dan pembaikan sekolah-sekolah Cina.
Kesan
daripada laporan ini, kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa Penasihat Pusat
mengenai pendidikan dengan tujuan utk mengkaji cadangan kedua-dua laporan dan
mencari satu kompromi daripada kedua-dua pendapat.
Cadangan
mereka yang dikenali sebagai Ordinan Pelajaran 1952 yang mempunyai ciri-ciri
penting berikut :
- memajukan sistem sekolah
kebangsaan dengan pengenalan unsur dwibahasa kepada sekolah-sekolah vernakular.
- mengadakan 3 bahasa kepada
sekolah vernakular melalui bahasa kebangsaan.
- mengekalkan sekolah aliran jenis kebangsaan (inggeris) yang sedia ada.
- mengembangkan sekolah-sekolah vokasional
- mengekalkan sekolah aliran jenis kebangsaan (inggeris) yang sedia ada.
- mengembangkan sekolah-sekolah vokasional
Selepas Merdeka
Laporan
Razak
Sebagai
memenuhi janji pilihanraya supaya mengkaji semula dasar pendidikan. Jawatan Kuasa
Khas dibentuk pada tahun 1956. Dipengerusikan oleh Dato’ Abdul Razak Hussein,Menteri
Pendidikan ketika itu yang bertujuan :
1. Menyemak dasar pendidikan Persekutuan
Tanah Melayu dan membina satu sistem pendidikan kebangsaan.
2. Mengkaji semula struktur pendidikan negara
Cadangan-cadangannya ialah :
1. Mengadakan sukatan pelajaran dan
jadual waktu yang sama bagi semua jenis sekolah.
2. Menubuh satu jenis sekolah menengah kebangsaan
3. Menukar sekolah rendah kepada sekolah kebangsaan dan jenis kebangsaan
4. Menyusun semula pendidikan teknikal
Setelah bermesyuarat sebanyak 8 kali, laporan itu telah diterima oleh Parlimen
pada 16 Mei 1956.
Laporan
Abdul Rahman Talib
Kajian pelaksanaan
dasar pendidikan kebangsaan pada Februari 1960 yang telah dipengerusikan oleh
Encik Abdul Rahman Talib (Menteri Pendidikan) yang bertujuan untuk :
1. Mengkaji dasar pendidikan yang telah
diterima pada 15 Mei 1956
2. Mengkaji pelaksanaannya pada masa kini dan akan datang.
3. Implikasi kewangan tentang dasar ini, termasuk pendidikan rendah percuma.
Laporan ini diterima oleh Parlimen dan menjadi Akta Pendidikan 1961.
Antara perakuan utama :
-Pendidikan rendah percuma
- kenaikan darjah secara terus hingga tingakatan 3
- peperiksaan darjah 5
- memajukan pendidikan teknik dan vokasional
Laporan
Kabinet
Setelah satu dekad
sejak 1960 satu jawatankuasa dipengerusikan Tun Dr Mahathir Mohamed (Menteri
Pendidikan) untuk mengkaji semua matlamat dan kesannya sistem pendidikan
sekarang, termasuk kurikulum, dalam rangka dasar pelajaran kebangsaan yang
wujud, dgn tujuan utk memastikan bahawa keperluan tenaga rakyat dapat dipenuhi
sama ada dari jangka pendek mahupun jangka panjang dan memastikan sistem
pelajaran itu dapat memenuhi matlamat negara ke arah melahirkan masyarakat yang
bersepadu, bersidiplin dan terlatih.
Antara cadangan penting ialah pendidikan rendah, pendidikan menengah, latihan perguruan, politeknik, perkhidmatan bimbingan dan kerjaya, pendidikan khas dan pendidikan moral dan etika.
Laporan Semasa Akta Pendidikan 1996, yang juga dikenali juga sebagai Rang Undang-undang
Pendidikan perlu penambahbaikan iaitu :
1. Kurikulum untuk tadika wajib oleh semua tadika
2. Pendidikan rendah antara 5 – 7 tahun
3. Pendidikan Khas
4. Maktab Perguruan mengadakan kursus Ijazah , Diploma/Sijil
Sekolah
Bestari
Sebagai memenuhi
tuntutan di masa akan datang dalam melahirkan pekerja ilmu yang bermaklumat,
mahir, berketrampilan dan mempunyai etika yang positif.
Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran kurikulum menggunakan kemudahan teknologi yang terkini mampu untuk memperkembangkan potensi pelajar dalam pelbagai aspek melibatkan intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Sekolah Wawasan
-
Diwujudkan bagi mengeratkan perpaduan kaun di negara ini.
-
Berkonsepkan 3 aliran iaitu SK, SJKC dan SJKT yang ditempatkan
dalam satu kompleks.
-
Setiap sekolah menggunakan bahasa penghantar masing-masing.
- Para pelajar digalakkan berkongsi kemudahan seperti kantin,
lapangan perhimpunan, gelanggang permainan dan padang sekolah.
SEJARAH
DAN LATARBELAKANG FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Sejarah
pendidikan di Malaysia boleh dibahagi kepada beberapa bahagian iaitu
sebelum kedatangan British, pendidikan zaman British dan pendidikan selepas
merdeka. Sebelum kedatangan British pendidikan di Tanah Melayu pada masa itu
adalah bercorak pendidikan agama, madrasah, pendidikan tidak formal, pendidikan
istana dan penglipurlara, manakala pada zaman British, pendidikan
diperolehi melalui sekolah agama,
sekolah pondok dan sekolah vernikular : Melayu, Cina, Tamil dan Inggeris.
Pendidikan semasa penjajahan Jepun adalah bercorakkan pendidikan yang
berorientasikan Negara Jepun. Selepas merdeka banyak perubahan berlaku dalam
sistem pendidikan Negara berikutan beberapa laporan pendidikan yang menjadi
asas kepada dasar pendidikan Negara.
LAPORAN-LAPORAN
DALAM SISTEM PENDIDIKAN NEGARA
- LAPORAN
CHEESEMAN
Laporan
ini merupakan langkah yang diambil oleh kerajaan British untuk membina semula sistem
pendidikan negara selepas pendudukan Jepun. Tujuannya ialah untuk mengembangkan
setiap sistem persekolahan yang ada.
- LAPORAN
BARNES
Dikemukakan
pada tahun 1949 oleh Jawatankuasa Barnes dengan tujuan untuk menyatukan semua
sekolah vernakular. Tujuannya ialah untuk membubarkan sistem sekolah yang
berasingan daripadanyn menggantikannya dengan sekolah kebangsaan bagi semua
kaum. Menggunakan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar,
salah satu daripadanya sebagai bahasa kedua. Bahasa Cina dan Tamil terus diajar
sebagai matapelajaran sahaja. Rasionalnya ialah untuk menukar bahasa penghantar
kepada bahasa Melayu dan Inggeris ialah untuk mencapai perpaduan kaum
dikalangan kanak-kanak berbilang kaum.
- LAPORAN
FENN-WU
Pada
1951, dua orang penasihat pendidikan dari Cina dijemput untuk mengkaji
pendidikan Cina di Negara ini iaitu Dr. W. P. Fenn dan Dr. Wu The. Tujuan
utamanya ialah untuk merapatkan jurang antara sekolah Cina dengan sistem
pendidikan bercorak perpaduan. Ia memberi bimbingan tentang penyediaan
buku-buku teks sekolah Cina yang seharusnya mengandungi kehidupan di Tanah
Melayu.
- ORDINAN
PELAJARAN 1952
Ia
merupakan sebuah Jawatan kuasa khas yang ditubuhkan untuk mengkaji laporan
Barnes dan Fenn Wu. Menghasilkan cadangan berikut :
i.
Dua
jenis sistem persekolahan hendaklah ditubuhkan, satu jenis yang menggunakan
bahasa Melayu sebagai bahasa penghantarnya dan satu jenis sekolah yang lain
yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar.
ii.
Pelajaran
bahasa Cina dan bahasa Tamil akan disediakan jika terdapat 15 orang murid yang
ingin belajar bahasa ibunda mereka.
iii.
Bahasa
melayu adalah wajib di sekolah Inggeris manakala bahasa Inggeris adalah wajib
di sekolah Melayu.
Cadangan
ini dibentangkan di Majlis Perundangan persekutuan dan telah diluluskan pada
September 1951 September 1951 dan dikuatkuasakan sebagai Ordinan Pelajaran
1952. Ia menetapkan sekolah kebangsaan sebagai corak sistem persekolahan di
Persekutuan Tanah Melayu. Sekolah vernacular Cina dan Tamil tidak diterima
sebagai sebahagian sistem persekolahan kebangsaan. Bahasa Cina atau Tamil
dicadangkan sebagai bahasa ketiga. Cadangan-cadangan Ordinan Pelajaran 1952
tidak dapat dilaksanakan kerana masalah kewangan. Plihan raya 1955, Parti
Perikatan berkuasa dan melaksanakan janjinya untuk memberikan satu sitem
pelajaran yang sama bagi semua penduduk.
- Penyata
Razak 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957: Zaman Pengukuhan Pembentukan satu
sistem pelajaran kebangsaan. Pengakuan matlamat akhir bahasa Malaysia
menjadi bahasa penghantar utama Permulaan kurikulum yang berorientasikan
alam sekeliling Malaysia. Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama lagi
kukuh bagi semua.
- LAPORAN
RAHMAN TALIB DAN AKTA PELAJARAN
Zaman
kemas kini. Ia merupakan titik permulaan untuk perlaksanaan Bahasa Malaysia
sebagai bahasa pengantar utama dan proses penukaran bahasa pengantar Sistem
peperiksaan menggunakan dua bahasa rasmi sahaja iaitu bahasa Malaysia dan
bahasa Inggeris. Penekanan diberikan kepada pendidikan vokasional dan teknik
untuk keperluan tenaga mahir Negara. Penekanan juga diberikan kepada pendidikan
moral dan keagamaan.
Penegasan
kepada pendidikan asas iaitu membaca, menulis dan mengira (3M). Penegasan
kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini.
Kurikulum adalah ala Malaysia. Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan
iaitu akademik dan vokasional. Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun
kepada 11 tahun. Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran serta meningkatkan mutu
pelajaran keseluruhannya.
Sistem
pendidikan kebangsaan dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia
dari segi kualiti untuk mencapai aspirasi Negara.
Falsafah
pendidikan kebangsaan dijadikan landasan kepada dasar pendidikan kebangsaan.
Tempoh pendidikan rendah adalah antara 5 hingga 7 tahun. Pendidikan prasekolah
sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan.
Pendidikan
teknik dan politeknik dipertingkatkan dan peruntukan diadakan bagi mengawal selia
pendidikan.
Matlamat Pendidikan
Negara bertujuan melahirkan rakyat Malaysia yang sempurna dan memiliki serta
menghayati ciri-ciri berikut :
- Percaya
dan patuh kepada Tuhan
- Berilmu
pengetahuan
- Berakhlak
mulia
- Bertanggungjawab
kepada diri, masyarakat, agama dan Negara
- Memiliki
sahsiah yang seimbang dan sepadu
- Memupuk
perpaduan di kalangan rakyat berbilang kaum
Selain daripada
perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan seimbang, adalah diharapkan
juga melalui proses pendidikan, Malaysia dapat mencapai matlamat pendidikannya,
iaitu :
1. Melahirkan rakyat yang bertangungjawab dan boleh memenuhi kewajibannya sebagai seorang warganegara.
2. Menghasilkan rakyat yang progresif, mahir serta cekap supaya membolehkannya berupaya melaksanakan tugas secara produktif serta sempurna, demi memberikan sumbangan terhadap kemajuan dan pembangunan.
3. Melahirkan rakyat
yang boleh memahami dan menerima serta mengamalkan prinsip-prinsip dan
cita-cita demokrasi mengikut perlembagaan.
4. Melahirkan rakyat yang taat setia kepada Raja dan cinta kepada Negara.
5. Melahirkan rakyat yang memahami serta mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara, dan bersikap toleransi, demi wujudnya perpaduan rakyat berbilang kaum.
6. Mengurangkan jurang perbezaan antara kaum dengan membekalkan kemudahan-kemudahan asas pendidikan kepada golongan yang kurang berada.
IMPLIKASI TERHADAP KURIKULUM
KBSR dan KBSM adalah hasil perubahan yang diaspirasikan dalam Falsafah
Pendidikan Negara. Antara perubahan-perubahan yang jelas ialah :
- Penekanan baru diberi kepada penerapan nilai-nilai murni. Ia seharusnya diserapkan dalam setiap matapelajaran yang di ajar di sekolah.
- Program pendidikan disusun agar dapat melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.
- Program pendidikan yang menitikberatkan pendidikan umum diperkenalkan.
- Penekanan diberikan kepada pendidikan teknik dan vokasional.
- Penekanan juga diberikan kepada bahasa merentasi kurikulum.
- Pemupukan budaya sains dan teknologi terus ditekankan.
- Pemupukan budaya keusahawanan dan budaya niaga ditegaskan.
- Pengukuhan dan perluasan bahasa Melayu sebagai satu cabang ilmu pengetahuan.
- Peningkatan pendedahan dan penguasaan bahasa Inggeris.
- Penekanan kepada melahirkan individu yang berkeyakinan diri dan bersikap berdikari.
IMPLIKASI TERHADAP PENDIDIK
Perubahan sikap
pendidik dan profesionalnya untuk menjalankan tugas sejajar dengan tujuan dan
dasar Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Ini meliputi :
1. Perubahan sikap peribadi pendidik sendiri dengan pandangan dan visi yang positif terhadap tugasnya untuk merealisasikan tujuan dan cita Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
2. Perubahan profesional dengan mengubah strategi dan teknik pengajarannya yang sesuai untuk melahirkan insan yang berilmu pengetahuan, berketerampilan serta berakhlak mulia.
IMPLIKASI TERHADAP INSTITUSI PENDIDIKAN
Perubahan organisasi
sekolah ke arah mewujudkan situasi yang sesuai untuk melahirkan pelajar-pelajar
mengikut tujuan dan cita FPK. Ini meliputi :
1. Perubahan kemudahan-kemudahan supaya pelajar-pelajar mendapat peluang mengembangkan potensi mereka dari segi intelek, rohani, emosi, sosial dan jasmani, secara menyeluruh dan seimbang.
2. Perubahan aktiviti budaya sekolah yang kondusif untuk memupuk nilai-nilai murni dalam jiwa pelajar.
3. Perubahan iklim sekolah yang kondusif untuk melahirkan pelajar-pelajar yang mencintakan ilmu dan seterusnya membentuk budaya membaca di kalangan mereka.
FALSAFAH
PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dulunya disebut
Falsafah Pendidikan Negara (FPN) merupakan dasar kepada pendidikan di Malaysia.
Berikut adalah teks lengkap Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
“Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke
arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu
untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani,
emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini
adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran
masyarakat dan negara."
FALSAFAH PENDIDIKAN
GURU
Guru
yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia
menjunjung aspirasi negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara, menjamin
pembangunan individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu,
demokratik, progresif dan berdisiplin. Kami guru-guru Malaysia yakin bahawa
tujuan utama pendidikan ialah berusaha menuju ke arah pembentukan warganegara
yang berilmu, yang taat setia, yang bertanggung jawab dan berkebolehan, yang
menyedari betapa penting usaha menuju kepada arah kebenaran dan ke arah
pencapaian hasrat yang gemilang, dan yang percaya kepada demokrasi, kebebasan
perseorangan dan prinsip-prinsip Rukun Negara.
Matlamat Falsafah Pendidikan Guru
-Membina insan guru yang berakhlak
mulia, berilmu, kreatif dan berdaya tahan yang boleh mendidik murid-murid
dengan cekap dan berkesan.
-Mengembangkan maktab perguruan sebagai pusat rujukan dalam bidang keguruan
-Meningkatkan pengetahuan dan kecekapan guru terlatih secara berkesan.-
Mengeluarkan guru permulaan yang mencukupi untuk sekolah-sekolah rendah dan
menengah di Malaysia.
"Pendidikan di dalam negara sewajaranya adalah
berpaksikan Islam. Ia merupakan satu usaha berterusan untuk menyampaikan ilmu,
kemahiran dan penghayatan Islam berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah bagi
membentuk sikap, kemahiran, keperibadian dan pandangan hidup sebagai hamba
Allah dan warganegara yang mempunyai tanggungjawab untuk membangun diri,
masyarakat, alam sekitar dan negara ke arah mencapai kebaikan di dunia dan
kesejahteraan abadi di akhirat".
Pendidikan
mempunyai tujuan yang besar dan komprehensif. Pendidikan mengambilkira
keseluruhan hidup manusia dari aspek fizikal, rohani, intelek, akhlak dan
keindviduan. Ia menyediakan insan yang soleh. Agama tidak boleh dipisahkan dari
pendidikan. Ilmu dunia dan akhirat berjalan serentak.
Setiap sistem pendidikan haruslah dibina berdasarkan
aspek metafizik, epistemologi dan aksiologi. Dengan adanya hubungkait perkara
tersebut,barulah falsafah pendidikan dianggap unggul. Melalui pengalaman sedia
ada terdapat kekurangan dalam Sistem Pendidikan Negara.
“Sistem pendidikan merupakan wadah utama untuk
membentuk identiti anak bangsa, menjadi alat terpenting untuk menjayakan
pembangunan negara, berfungsi sebagai wahana yang kukuh untuk mencapai
perpaduan serta kesejahteraan bangsa dan negara”.
“Memikirkan
tentang tujuan-tujuan pendidikan, memikirkan jenis manusia, jenis ketrampilan,
jenis matlamat yang paling sesuai untuk menjamin kesejahteraan sosial dan mutu
kewujudan tamadun (bangsa)”.
Pernyataan
Wan Zahid pada tahun 1998 seperti di atas menjelaskan lagi keperluan dan
kepentingan Falsafah Pendidikan Negara itu dibina atas asas-asas yang akan
dibincangkan dengan lebih lanjut lagi.
ASAS-ASAS
PENTING DI DALAM PEMBINAAN FALSAFAH PENDIDIKAN
Di
dalam usaha merangka falsafah pendidikan yang unggul, perlulah diperhatikan
beberapa perkara penting. Di antaranya ialah Metafizik, Epistimologi dan
Aksiologi.
Metafizik
/Ontologi
Ia
merupakan kajian mengenai realiti dan memberi tumpuan terhadap sifat-sifat
kewujudan. Ia mempersoalkan perkara-perkara yang berkaitan dengan alam,
jiwa/roh dan kehidupan. ‘Meta’ - bersifat kerohanian dan ‘fizik’ - bersifat
organisme kebendaan iaitu alam, jiwa/roh dan ketuhanan.
Epistimologi
Ia
adalah teori pengetahuan dan perihal mengetahui. ‘Episteme’ – pengetahuan dan
‘Ologi’ – kajian mengenai.
Aksiologi
Ia
merupakan kajian mengenail nilai yang melibatkan dua aspek iaitu Etika dan
Estetika.
Etika
ialah satu bentuk perhatian kepada kualiti moral iaitu tingkahlaku manusia,
contohnya, memberi salam, bersalam, hormat-menghormati dan lain.
Estetika
ialah perhatian terhadap seni dan
keindahan segala perkara dan kejadian (terpengaruh kepada elemen persepsi atau
tanggapan deria dalam membuat pertimbangan) contohnya kecantikan, bentuk/warna
sesuatu benda seperti artifak atau lukisan dan lain-lain yang memperlihatkan
tentang pengamatan seseorang.
Gabungan
ketiga-tiga aspek ini amat perlu diambil kira untuk membina dasar sebuah falsafah
pendidikan kerana aspek-aspek inilah yang akan menentukan tercapai atau tidak
sesebuah falsafah pendidikan itu.
Matlamat
falsafah ini adalah untuk mewujudkan suatu proses pendidikan yang bersepadu dan seimbang antara rohani dan jasmani, agama dan akademik.
Falsafah pendidikan ini hendaklah diaplikasikan ke dalam semua
matapelajaran di sekolah. Contohnya di dalam mata pelajaran Sains yang mana,
pelajaran ini amat diminati oleh kebanyakan pelajar. Melalui pelajaran ini,
guru yang menghayati falsafah pendidikan unggul ini akan mengaitkan pelajaran
Sains dengan bidang keagamaan iaitu mata pelajaran Al-Quran, Tauhid, Sirah dan
Akhlak Rasulullah S.A.W dan sahabat-sahabat baginda. Di dalam Al-Quran juga
pelbagai ayat yang menceritakan tentang ilmu yang berkaitan dengan Sains. Dari itu, akan lahirlah saintis yang celik
Al-Quran yang bertanggungjawab terhadap agama, bangsa
dan tanahair.
Sistem pendidikan di Malaysia telah
terbukti selepas 54 tahun merdeka masih gagal melahirkan pelajar-pelajar yang
menjadi insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan
jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada
Tuhan. Pelbagai gejala sosial telah menular bermula di era 90an. Kes
buang bayi, sumbang mahram, budaya lepak, isu bohsia dan bohjan, gangsterisma,
mat dan minah rempit, pengkid, gigolo, budaya punk, clubbing dan
pelbagai lagi semakin menjadi-jadi.
Kegagalan sistem pendidikan sekarang adalah kerana pihak
kementerian telah menjadikan pendidikan lebih berorentasikan kepada
peperiksaan. ini terbukti pelajar-pelajar lebih kepada menghafal mata pelajaran
daripada memahami mata pelajaran tersebut. Kebanyakan pelajar samasekali tidak menghayati dan
jauhsekali untuk mempraktikkan apa yang telah mereka pelajari. Lebih-lebih lagi
bagi matapelajaran agama.
Pendidikan
moral disekolah rendah selama 6 tahun telah gagal melahirkan insan yang
berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri. Sehingga masih ramai pelajar-pelajar yang terpengaruh
dengan budaya dari luar yang merosakkan keperibadian mereka sebagai rakyat
Malaysia yang berakhlak tinggi.
Falsafah pendidikan yang unggul ini diharapkan dapat mengembalikan
semula kegawatan sosial yang melanda negara Malaysia secara amnya dan dunia
Barat umumnya yang menjadi budaya dan ikutan masyarakat Malaysia. Kerana, tanpa agama manusia buta dan tanpa
ilmu manusia pastinya sengsara. Ilmu, iman dan amal adalah lambang kejituan
pengukuhan individu di dalam menghayati dan mempraktikkan kehendak falsafah
pendidikan yang unggul.
Apabila kehendak falsafah pendidikan berpaksikan
Islam diamalkan di dalam diri individu maka, lahirlah insan seperti lagu dan
Ikrar berikut…..
LAGU GURU MALAYSIA
Kami
guru Malaysia
Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putra putri negara kita
Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun Negara kita
Panduan hidup kami semua
Di
bidang pembangunan
Kami tetap bersama
Membantu, membina
Negara yang tercinta
Amanah yang diberi
Kami tak persiakan
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan
Lagu
& Lirik : Hashim Ahmad
IKRAR GURU
Bahawasanya kami
Guru-guru negara Malaysia
Dengan ini berikrar
Mendukung terus cita-cita kami
Terhadap tugas kami
Dan menyatakan keyakinan kami
Pada cita-cita murni pekerjaan kami
Kami akan berbakti
Kepada masyarakat
Dan negara kami.
Kami sentiasa menjunjung
Perlembagaan negara
Kami mengamalkan
Prinsip-prinsip Rukun Negara
Pada setiap masa.
MENUJU WAWASAN
Umat Islam harus cemerlang
Hari ini mesti lebih baik dari semalam
Jangan buang masa
Siapa kata kita tidak boleh
Kita ada Allah Maha Kuasa
Kita punya kuasa tenaga
Do’a sebagai senjata
Umat Islam sentiasa boleh
Umat Islam sentiasa boleh
Umat Islam zaman lampau
Taat perintah Rasulullah
Bersama berusaha
Bersatu tuju wawasan
Dunia dan Akhirat
Wawasan dunia dan Akhirat
Akhirnya Islam cemerlang seluruh dunia
Wawasan diri
Penuhi dada dengan ilmu
Wawasan agama bekalan masa depan dan Akhirat
Kuat usaha
Jujur dan amanah
Sentiasa mengharapkan keredhaan Allah
Aqidah ibadah harus sempurna
Ibadah tanpa aqidah wawasan syaitan
Ulamak warisan ambiyak
Pegangan mereka harus diikut
Ajaran sesat wajib hindari
Penulis :
Nama pena Puteri Nur Cahaya @ Cikgu iEta
- Suri Rumah sepenuh masa.
- Lepasan Pondok dan UTMSpace.
- Mantan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI). Resign sebab sakit kronik Slipped Disc.
- Sambilan isi masa lapang berniaga, Freelance Blogger, Social Media Expert Coach & Speaker Digital Marketing.
MINIGRAM
SocMed & WEBLOG
RUJUKAN
- Jurnal
FALSAFAH PENDIDIKAN, DPI UTM Space oleh Tuan Haji Hassan Bin Hussin.
- BUKU TAMADUN ISLAM, keluaran Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.
- HURAIAN KURIKULUM PRASEKOLAH KEBANGSAAN, KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA, 2003 (dari Internet).
No comments:
Post a Comment