Tuesday, October 8, 2013

IKHLAS

DEFINISI IKHLAS


Dari segi bahasa, ikhlas bermaksud bersih dari kotoran dan menjadikan sesuatu bersih dan tidak kotor. Maka orang yang ikhlas adalah orang yang menjadikan agamanya murni hanya untuk Allah saja dengan menyembah-Nya dan tidak menyekutukan dengan yang lain dan tidak riya` dalam beramal.

Dari segi istilah pula, ikhlas bermaksud niat mengharapkan redha Allah saja dalam beramal tanpa menyekutukan-Nya dengan yang lain.

Oleh itu, ikhlas ialah memurnikan tujuan bertaqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah dari hal-hal yang dapat mengotorinya. Dalam erti kata lain, ikhlas adalah menjadikan Allah sebagai satu-satunya tujuan ketaatan dalam segala bentuk.

Ikhlas adalah buah dan intisari dari iman. Seorang tidak dianggap beragama dengan benar jika tidak ikhlas.
Rasulullah saw. Bersabda maksudnya, “Ikhlaslah dalam beragama; cukup bagimu amal yang sedikit.”
Ikhlas  merupakan kunci diterimanya amal ibadah dan hanya dengan ikhlas inilah suatu bentuk amal ibadah akan diberikan ganjaran pahala oleh Allah swt.

Sebagaimana firman Allah :

!$tBur (#ÿrâÉDé& žwÎ) (#rßç6÷èuÏ9 ©!$# tûüÅÁÎ=øƒèC ã&s! tûïÏe$!$# uä!$xÿuZãm (#qßJÉ)ãƒur no4qn=¢Á9$# (#qè?÷sãƒur no4qx.¨9$# 4 y7Ï9ºsŒur ß`ƒÏŠ ÏpyJÍhŠs)ø9$# ÇÎÈ  

Terjemahannya :

“Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah Dengan mengikhlaskan Ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. dan yang demikian itulah ugama yang benar.” (Al-Baiyyinah: 5).


Sumber Rujukan :
Dr. H. Hamzah Ya’qub. (1980). Tingkatkan Ketenangan dan Kebahagian Mukmin. Singapura: Pustaka Nasional Pte Ltd Singapura.

4 comments:

  1. alamak.. tulisan jawi tak keluar la kak. jadi bahasa simbol mcm citer transformers.. ehehe.. (:

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe... tu Cik Gee kena install tulisan jawi le jawabnya... :) takpe... ada terjemahannya kat bwh tu :)

      Delete
  2. Cakkkk...! Terima kasih tenku Butang sudi follow blog akak ni :)

    ReplyDelete
  3. berkunjung malam.....numpang baca2 gan!....." harus ihklas ya...

    ReplyDelete